En högst personlig årskrönika

Uppdateringen på denna blogg har varit lika kass som tv-tablån varit under julhelgen när jag velat se tv, men det är ju bara jul en gång om året och då resonerar jag, likt de flesta andra bloggare, att tiden då bör spenderas på annat än bloggande. Så det slog jag fasta vid.

Ett nytt år har anlänt till oss. Så förträffligt.
Året har börjat både bra och mindre bra. Hade en oerhört rolig och galen nyårsafton i glada vänners lag, en lugn nyårsdag, en partykväll på lördagen, och en lugn eftermiddag i Källunge på söndagen. För att förklara lite mer ingående så kan vi ta nyårsaftonen först som jag började med att... nej, orka. Det hör till det förgågna, nu blickar vi framåt istället!

Ja, eller en kort summering av år 2009 hinner vi med innan vi ger oss i kast med år 2010.
Efter att ha läst ett X antal bloggar har jag kommit fram till att det för dom flesta varit ett riktigt bra år. Jag kan inte annat än instämma. 2009 har varit ett toppenår i mina ögon!
Januari månad var andra månaden på nya morotsjobbet. Jag började så smått komma in i de tidiga morgnarna och sena eftermiddagarna som detta jobb bidrog till. Februari började med en gastkramande, skitrolig skidresa i årebackarna. Sen blev det seriepremiär i det nya fotbollslaget Dalhem/p18. Ett fotbollsår med både höga berg och djupa dalar. Själv gjorde jag en ganska kass vårsäsong med kom upp mej till hösten.
Juni kom och jag gick på semester. Fick min första betalda semester någonsin och nya vuxenpoäng kunde inkasseras. Ledigheten utnyttjade jag till max och åkte med min vän Elin till Amerikat för att hälsa på vår vän Matilda och upptäcka allt fantastiskt som USA har att erbjuda. Det blev en härlig vecka i New Jersey och New York. Veckan därpå åkte jag och Elin vidare till New Hampshire där det blev en veckas intensivt bröllopsfirande och lärde känna en hel hög med genomgoa människor.Två dagar innan midsommar var vi tillbaka på svensk mark och hade då haft två oförglömliga veckor i USA. Ytterligare några veckors semester återstod och dom utnyttjade jag till max med lata dagar i solen och härliga sommarkvällar med vänner och familj. Sen började jag jobba igen och då morötterna fortfarande låg nergrävda i jorden blev det slavarbete i åkern där jag och två äldre herrar fick gå och plocka flyghavre i två veckor. Min kropp ville dö, men lyckadex på något vis överleva trots allt.
Sen kom hösten och helt plötsligt hade jag tagit mitt pick och pack, vinkat hejdå till mor och far och flyttat till stora staden och blivit med eget hushåll. Ja, vilken omställnig det var att plötsligt ha egen lägenhet, men ack så skönt också. I samma veva som flytten ägde rum kom även årets VIKTIGASTE DAG, den 10:e september 2009. Dagen då jag klev in i vuxenvärlden på riktigt och blev 20 år! Dagen firades med äppelpajsbakande med mormor och fotbollsmatch (som vi förövrigt vann..). En vecka senare var det STORT släktkalas i Källunge och jag fick en väldigt fin födelsedag. 
Fotbollssäsongen tog slut. Senare än vanligt då vi tvingades kvala mot IFK Visby för att hålla oss kvar i div. 3. Det klarade vi galant.
Oktober kom och en ruggig fredagkväll hade jag och Elin sent 20-årsfirande med nära vänner i lägenheten. En fantastisk kväll på många sätt och vis och de båda 20-åringarna var mer än nöjda med kalaset.
I slutet av oktober åkte jag och syster Tessan till huvudstaden en helg och såg Muse uppträda på Hovet. En musikalisk fröjd för örat och jag är glad att lillasyster bjöd in sin storasyster till denna fantastiska musikgrupp. Mm...
November var grått och tråkigt, men några guldklimpar fanns även där att hämta. Fotbollen drog äntligen igång igen, nu under namnet Dalhem igen och stämningen var på topp! I min lägenhet fick jag en ny kompis. Stor, mjuk, svart och bekväm stod den där en kväll- min fina ikeasoffa, som numera är favoritmöbeln här.
Därefter kom december månad. Julens månad då allt ska va vitt och juligt. Dock hann halva december gå innan jag tillslut kände julstämningen på riktigt. Julklapparna köptes i tid, en fantastiskt fin gran tog plats i lägenheten, en skitrolig julfest med jobbet avverkades, pepparkakor och lussebullar fyllde burkarna här hemma, och en vecka innan jul kom också SNÖN! Det blev en vit jul, vita mellandagar och vitt på nyårsaftonen. Än ligger snön kvar och verkar inte ha några planer på att försvinna än på ett tag. Vi har fått en RIKTIG VINTER på ön!!

Mycket har hunnits med och även på mer personliga plan har förändringar skett. Såna förändringar sker hela tiden livet igenom, men i år känns det ändå som lite mer revolutionerande på nåt vis. Låt oss inte gräva något djupare i det där, det blir bra såhär. 

I övriga världen fick Obama i januari flytta in i vita huset och det nya livet som president kunde börja på riktigt. Vår alldeles egna kronpinsessa förlovade sig med sin gymkille, lillasyster var inte sen att hänga på och förlovade sig med..öhm..vad heter han egentligen?..hmm..skitsamma, sin kille. Michael Jackson, King of pop dog och plötsligt gick alla och nynnade på billie jean och bad, snyftandes "I love you Michael". Snyggingen i Dirty Dancing, Patrick Swayze dog han med. Sorgligt som bara den. Uffe Larsson från söndagsöppet dog, det tyckte jag var sorgligast av allt. Ännu mer hände, men det tänker jag inte ägna mina bloggmeningar åt.  

Nytt år igen alltså..2010..TvåTusenTio..
Ah, det är så spännande det här! Man har så många förhoppningar på vad året ska ha med sig och funderingarna är alldeles för många. Till nästa år ska jag önska mej en tidsmaskin. En tidsmaskin som kan ta mej framåt i tiden. Hade jag haft en tidsmaskin här just nu hade jag genast knappat mej fram till nyårsafton 2010 (eller är det kanske 2011 man säger!) för att se vad som hänt under året. Jag är så himla nyfiken!
I juni måste jag lämna lägenheten, vad händer då? Och morotsjobbet, hur länge tänker jag hålla mej kvar där? Och sen är det en lång höst också. Då vill jag, elin och annika utforska australien och nya zeeland lite närmare under några månader, kommer den drömmen gå i uppfyllelse? Och fotbollen, hur kommer vi klara oss i div. 2 i år? kommer jag själv vara tillräckligt bra för den divisionen eller blir det att gräva i fyran som gäller? sommaren på gotland, vad kan den ha att erbjuda? och min kamera som jag köpte i somras, ska jag lyckas ta tag i fotandet på riktigt detta år? och så på det "personliga planet" , vad blir det för spännande utveckling år 2010?
Ja herregud va frågor!

Om ett år vet vi...

Nyårslöften skiter jag fullständigt i detta år. 2009 års nyårslöfte gick och sket sej kan man säga. Att spela munspel var inte roligt när det blev som ett tvång, den känslan som nyårslöften ALLTID för med sej. Att göra saker under tvång är tråkigt därför blev munspel tråkigt. I år blir det alltså inget över huvud taget.

Ja, men NU är jag redo att ta tag i detta år.
Med utsträckta armar, glädjehopp i benen och vinden i mitt hår slänger jag mig glatt ut i detta magnifika ÅR 2010!!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!

PussKram


Kommentarer
Postat av: Mickis

Ja detta år kommer helt klart bli spännande :)

2010-01-06 @ 00:19:47
Postat av: Micka

Det var ett riktigt långt och bra inlägg Isabelle :)

Jag hoppas och tror också att 2010 klan bli ett riktigt bra år, och de får vi verkligen hoppas :)

Hoppas vi ses snart, på söndag kanske ;)

2010-01-08 @ 17:24:24
Postat av: ewelina

Visst är det helt underbart att ha egen lägenhet!?

Jag ska tillbaka till min och Felix i NKPG, de är så himla härligt att få bestämma själv!

Gott nytt år i efterskott!!

puss

2010-01-08 @ 18:34:34
Postat av: Tereis

Shalom. Låt mig dela med mig några av mina punkter.



Punkt ett. Tessan med H, tack! MED H - THESSAN!

Punkt två. Vassego'. Jag delar mer än gärna med mig av mina musikalistiska erfarenheter till rätt människor.

Punkt tre. SNÖÖ!!!<3<3<3<3<tre<3<3

Punkt fyra. Din julgran är en av de mewwwsigaste julgranar jag någonsin vilat mina ögon på.

Punkt fem. Bli inte stött om jag ignorerar dig om du sticker till Australien, alternativt Nya Zeeland, alternativt vart som helst.

Jag dör om jag inte får lämna Sveriges (Gotlands) gränser inom några tider.



Heeeehhhh, hare krishna.



Ps. Vår farsa har installerat Firefox nu. Internet är i full trim! WOHOHH!

Och.. Madre sa att spindelmannen [left the building]. Jag beklagar, men smyg inte in till mig och grina över det, för då djävlar!

D - f*ing - S!

2010-01-10 @ 20:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback