Om energikickar och fjärrkontroller i kylskåpet

Jag hade tänkt göra massa nyttigheter här hemma ikväll. Nu när jag ändå missade träningen. men plötlsligt har jag så väldigt svårt att minnas vad för nyttigheter jag egentligen tänkt mej. Inte var det väl ändå att städa? nää, inte så här mitt i veckan. Äsch, jag minns inte.

Jag ägnar mej åt lite nyttigt (?) bloggande istället.

Helgen var mycket bra och gav mej lite ny livskraft känner jag. Det låter kanske lite dramatiskt just ordet livskraft, men jag känner mej verkligen bättre den här veckan än jag gjort på länge. Börjar så smått se ljuset i tunneln. Det kunde förstås varit ännu bättre, men man kan inte begära att få allt här i livet.
Det som gjorde min helg var:
- en fredagkväll med bästistjejerna Elin och Annika. Frossande i godsaker och mysande.
- En lördag med ett härligt fotbollsgäng innehållandes, pulkaåkning, volleyboll, kälkhockey, middag och festande på O'learys.
- En skidtur med mor på 7,5 km. Väldigt uppfriskande och hjärnrensande..
- En familjemiddag med god mat och himmelska hemmagjorda semlor.

Det blev en riktig energikick som ännu håller i sig.

Ikväll skulle jag ha tränat. Vi skulle springa. Planerna kom plötsligt att ändras. Jag fick gå på kurs med jobbet hela eftermiddagen och en bit in på kvällen. En kurs om arbetsmiljö. Den kändes till en början som "aaah, suck, använd bara hjärnan så klarar du dig ifrån dom där olyckorna, sunt förnuft kallas det!! det har jag så varför ska jag sitta här och låta dyrbar tid gå till spillo", men när det inledande dravlet var över blev det mycket intressantare och när vi gick därifrån många timmar senare tyckte jag att det hade varit en mycket viktig och framförallt GIVANDE kurs. Jag ska inte gå in på kursens innehåll nåt mer för min magkänsla säger mej att ni inte bryr er ett skit om det.

I övrigt har jag en praktikant i hasorna efter mej denna vecka. På jobbet alltså (hihi, hade vart rätt kul om man hade praktikanter hemma - ja så här gör jag när jag ser på tv, så här gör jag när jag tvättar, varsågod du kan plocka i mina smutsiga kökshanddukar och stinkande fotbollskläder i maskinen så sätter jag mej framför datorn så länge, säg till när du är klar då ska du få prova hur det är att diska). Denna praktikant är ingen mindre än min 14-åriga kusin Johannes.
Stackarn, en 14-åring kan inte ha det speciellt kul på mitt arbete, inte ens vi själva som jobbar där tycker det är speciellt roligt. Det är inte lätt att få morotssortering eller lägg påse i back till nåt roligt och intressant, det ÄR ju inte det liksom, varken roligt eller särskilt intressant. Men han får jobba iallafall, och han lär uppskatta skolan sååå mycket mer efter den här veckan.

Neej, nu börjar tankeverksamheten sina. Min hjärna behöver vila. Godnatt.

Förresten, visste ni att hjärnan stänger av sej flera gånger i minuten. Det handlar om microsekunder förstås, en microsekund åt gången då hjärnan återhämtar sej. Ni har säkert varit med om nån gång då ni inte hittar bilnycklarna, ni kan inte komma ihåg vart i hela världen ni lagt dom! eller ni tittar in i kylskåpet och hittar fjärrkontrollen till tvn liggandes mellan smöret och mjölken. Då har ni förmodligen lagt ifrån er nycklarna eller lagt in fjärrkontrollen i kylskåpet precis under en sån här microsekund då hjärnan vilar. Är man stressad eller trött händer dessa vilopauser oftare, så börjar ni hitta underliga saker i kylskåpet ofta eller märker att ni börjar slarva bort saker, då är ni förmodligen stressade eller slutkörda. Tänk på det!
Det fick jag lära mej på kursen idag.


PussKram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback