Kanelbullensdag-Kval-Körsång

Sitter just nu och ser på den värdelösa tyska miniserien "Kommisarien och havet". Vilken kass serie. Avsnitten är baserade på de böcker jag har som sommarläsning, och böckerna är ju såå mycket bättre! Dessa tyskar fullständigt stryper historierna.
Trots mitt missnöje kan jag inte låta bli att se den. Har suttit här nu tre söndagar (missade förra veckan) framför tv:n och slitit mitt hår i ren vrede. Manus, vissa skådespelare, deras sätt att skildra karaktärerna - bläää, men den är inspelad på Gotland..
Jag ser det mesta som spelats in på gotland. Hemmakär som man är. Och så gillar jag faktiskt att sitta och svära över kass tv också..ibland.

Helgen är nästan slut. Uuh, vad tiden går fort. Först idag insåg jag på riktigt att vi faktiskt står mitt i hösten just nu. Då har det ändå varit riktiga ruskväder flera gånger om den senaste tiden. Men alltså, hur kunde det gå såhär fort? vart tog augusti, denna vackra sensommar månad vägen? och september sen, min födelsedag kan jag knappt minnas för den var över så fort!! Ja, jisses.

I helgen har jag hunnit med körsång. Vi var i domkyrkan och sjöng klassiskt. Vivaldi, Mozart, Händel, och hela ligan sjöngs.

Efter konserten bjöd jag in familjen, mormor och morfar samt min ingifta moster som sjunger i samma kör som jag, för att få se lägenheten och fika. Det blev dock inte riktigt som vi täkt oss då hela huset låg i totalt mörker när vi klev in genom porten. STRÖMAVBROTT, suck. Lätt och visa lägenhet när det är becksvart liksom. Dessutom kunde jag inte koka kaffe till mina fikasugna gäster. Vi löste det hela med massvis av stearinljus som lyste upp och kaffe åkte mamma till statoil och köpte. Kassörskan var väldigt snäll och lät mamma fylla hela termosen hon tagit med sig och bara ta betalt för tre koppar. När vi kommit en kvart in i vårt fikande ungefär kom strömmen tillbaka och allt var frid och fröjd igen.

Kvalmatch har jag också hunnit med. Div. 3 laget måste kvala om fortsatt spel i div. 3 nästa säsong och laget som vill spela ut oss är IFK Visby. Vi lyckades dock vinna med 1-5 och i returmatchen nästa helg krävs mycket för att dom ska gå vinnande ur striden. Helt nöjda var vi ändå inte efter matchen. Vi spelade riktigt uselt ibland. Men vi vann så vad gör det!

Farmor fyllde 66 år i fredags så henne har jag varit och firat också. Det bjöds på god smörgåstårta och lika god gräddtårta. Framförallt den där smörgåstårtan alltså.. Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på den...

Och så är det ju KANELBULLENS DAG idag!! Detta har jag, Elin och Annika firat med att baka dessa goingar. Det blev en rolig tillställelse. Att jag är nyinflyttad märktes tydligt. Vi handlade först på coop där jag var tvungen att köpa en bunke eftersom de jag hade hemma inte var tillräckligt många och stora. När degen sedan jäst färdigt och vi fått upp den på vårt provisoriska bakbord i form av stor skärbräda, kommer jag på att jag inte har nån KAVEL! En termos som min hyresvärd lämnat åt mig kom väl till pass.. För få plåtar var även ett problem. Det blev köbildning snabbt kan vi säga. 
Trots dessa små problem gick det över förväntan för oss. Ingen av oss har bakat bullar överdrivet många gånger, men tillsammans löste vi uppgiften utmärkt!
Goda blev dom också, bullarna.

Kameran åkte självklart fram:
Kavel för dagen:
. Ehm....lite spill får man alltid räkna med, dom här hamnade inte på plåten igen iaf: . Många bullar blev det. Lägg särskilt märke till det rosa kakfatet i mitten. Det är min skatt här i lägenheten, jag blev förälskad vid första ögonkastet och nu är det mitt!: . Grattis på kanelbullens dag!!!!: .



Nu borde jag sova. Imorgon är det jobb igen. Wohoööuuuu. blä.

PussKram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback