Mårtensafton och ny tränare genom tidningen

Nån som firade mårtensafton igår? inte?
Skåningarna förstår nog vad jag pratar om iaf. Mårtensafton var iallafall igår. Har inte hört talas om det tidigare men blev ju självklart väldigt nyfiken när jag läste det i almanackan.

Wikipedia, som har svar på allt, fick förklara denna mystiska högtid:

"Mårtensgås (äv. Mårten) är en
svensk högtid där man äter gås på Mårtens afton. Högtiden firades förr i hela Sverige, men är idag främst firad i Skåne. Högtiden firas på liknande sätt på kontinenten, främst i Tyskland."

"På en klassisk gåsamiddag äter man
svartsoppa som förrätt, därefter gåsen, och till sist skånsk 'eblakaga' som efterrätt."

"Martinsdagen firades ursprungligen inför den 40 dagar långa fastetiden som sträckte sig fram till jul, en influens i kristendomen som bottnar i det då starka bysantinska inflytandet. Fastan inom katolska kyrkan är idag i princip borta, men återfinns ännu i delar av den ortodoxa kyrkan.

  • Sista kvällen för fastan, benämnd 'fastenatt' i Skåne, var befolkningens sista chans att smörja kråset. I delar av Tyskland, främst i Mainz och det övriga Rhenlandet, är detta firande än idag av stor betydelse.
  • Martinsdagen var av tradition den dag då tiondet inkrävdes. Skatt betalades långt fram i historien i naturalier, bl.a. i gäss, inte minst eftersom vinterhållning av djur var dyrt. "

"Dagens tradition hänger samman med ett helgon man firar den 11 november. Helgonet hette Martinius eller senare Martin av Tours. Detta var ursprungligen en romersk soldat från det område som idag är Ungern som hade konverterat till kristendom. I staden Tours ville ortsborna göra honom till biskop men själv var han inte lika intresserad av detta, enligt sägnen p.g.a. det stora ansvaret det förde med sig.

  • Enligt den allmänt vedertagna sägnen gömde Martin sig bland gässen. I samband med detta kacklade gässen och avslöjade honom och han blev ändå biskop. Gässen äts således som "straff" för att dessa avslöjade honom, händelsen lär ha utspelat sig den 11 november 371.
  • En alternativ sägen berättar att invånarna i Tours använde list för att locka fram Martin: Rusticus skall ha känt till Martins gömställe, och bad honom besöka hans svårt sjuka fru. Eftersom Martin var hjälpsam tog han sina saker och följde med Rusticus hem. Vid ankomsten lär han ha varit väldigt smutsig, som efter att under en längre tid ha bott i en gåsastall. "


Gårdagen blev väldigt mysig. Jag, Elin och Annika träffades på stan vid ett-tiden och hamnade ganska snabbt på Café Ringduvan. Där satt vi sedan hela eftermiddagen och pratade, pratade och pratade. Tre timmar senare lämnade vi cafeét och gick o handlade kvällsmat. Därefter åkte vi hem till Elin alla tre och räknade matte (Elin och Annika). Sen åt vi risgrynsgröt med julmusik i bakgrunden och blev alldeles Julyra. Åhhh va kul det ska bli med jul!!
Sen satte vi oss i tvsoffan och såg vänner i några timmar. Efter det fortsatte våra spännande samtal till långt in på natten.

Idag sov jag till tolv, låg och drog mej till ett (vad håller på att hända!?) och gick sedan upp för att avnjuta min frukost i lugnan ro. Till frukosten behöver man även en morgontidning att läsa. Denna morgon var tidningen inte rolig att läsa. Det första jag får syn på i tidningen är detta: http://www.helagotland.se/sport/artikel.aspx?articleid=4470472 . Nej nej nej, inte nu igen! Laget har hela tiden vetat att det ska komma nya tränare, men vi blev lovade att få reda på det INNAN det skrevs i tidningarna. Så blev dock inte fallet. Det är så förbannat surt att genom tidningen få reda på vem som ska ta över laget och bli ens nya tränare. EN dag hade dom väl ändå kunnat vänta. Bara så att laget själva kunnat få chansen att bli informerade. Men icke!
Just nu orkar jag inte tänka på fotboll och dessa framtidsplaner. Det gör mig så sjukt irriterad att VI som ändå är de som berörs mest, får veta genom en jädra tidning. suck.

Dagen kunde helt klart börjat på ett bättre sätt. Men det blev bättre. Strax innan jag skulle bege mig till stan ringde dom från ISS. Jag ska jobba imorgon och det blev jag väldigt lycklig över.
Dagen fortsatte sedan på samma fina sätt. I bilen in till stan ringde dom från Ryftes. Igår ringde jag dem och frågade om det fanns några lediga jobb där. Tyvärr hade dom inte det för tillfället men tyckte ändå att jag skulle skicka in min ansökan. Och självfallet gjorde jag det.
Idag ringde dom alltså igen, och hade då diskuterat lite fram och tillbaka och kommit fram till att det nog behövdes en iaf. Så på fredag ska jag dit för en intervju. Vilket flyt man kan ha ibland!
Ryftes är kanske inte det glamourösaste jobbet, men vem har sagt att det måste vara det. Får jag bara pengarna så är jag nöjd. Nu hoppas jag bara att det inte kommer krocka med städjobbet så att jag tvingas sluta där. Det hade varit riktigt tråkigt att behöva släppa det nu när jag börjat komma in i det och trivs. Hoppas, hoppas.

I eftermiddag har jag varit på möte/info på arbetsförmedlingen. 45 minuters lyssnande. Tröttsamt, men nånting snappade jag nog ändå upp som kan vara till nytta i framtiden. Sen var det mat på Max med mamma och Tessan innan jag åkte för att träna badminton.
Det blev match ikväll igen. Dock bara en dubbel, för nån singel hade jag inte tid med. Jag spelade ikväll med en duktig tjej som heter Linnea. Hennes första match och min andra match mot två spelvana Garda-spelare, vilket betydde att vi inte hade så mycket att sätta emot. 9-21 i första set, 5-21 i andra set och förlusten var ett faktum, men det var kul ändå och vi var nog nöjda båda två.

Nu är det duscha och sova som gäller. Halv 7 börjar jag imorrn...

PussKram


Kommentarer
Postat av: emelie

vad kul att de ringt från ryftes också bella, förstår att det är jobbigt med massa jobbsökande! jag läste också på helagotland.se nu på kvällen och shit vad chockad man blev när man fick se att det stod där innan ngn annan hört ngt! men men.. hoppas ni har det bra där hemma! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback