Men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän, ty det har han lovat.

Så var det måndag igen då. Dagen har innehållit: astronomi med en konstig lärare som är lika osäker på ämnet som en ko är ute på hal is och älskar raster, naturkunskap där vi disikerade mossa och en annan grön växt av nåt slag, och matte där vi (jag, åsa och elin) mest diskuterade hur våra ansiktsuttryck ser ut när vi är avslappnade eller sitter på lektion och "lyssnar" på läraren, en väldigt givande lektion.

Har nu avverkat julen, och det ordentligt. Det har tagit två dagar att få undan den. Igår var det julgransskakning här hemma i huset. Mommo och moffa samt mina fyra kusiner på mammas sida och deras föräldrar kom på julgransskaknings-fika. Först åts det överblivna bullar som inte gått åt i jul, biskvier, chokladbollar och marängswiss i massor. Sen skulle det dansas kring granen. Precis när vi ska stämma upp i sång råkar josse (syster) titta ut genom fönstret och får i mörkret se blåa sirener komma åkandes mot vårt. strax innan den är framme vid vårt hus börjar den sakta av. Vi tror det har hänt nåt med grannen i huset innan vårt men den kör förbi. Istället stannar den utanför mormor och morfars gård (granne med oss, endast ett staket skiljer gårdarna åt). Vi tittar frågande på varann, det kan ju inte vara nån hemma hos mormor och morfar som blivit sjuk och behöver åka ambulans, dom är ju här.
Då utbrister mommo: det står en bil i min trädgård!
På två sekunder är samtliga kusiner hack i hälarna på mommo, ute i trädgården bland ambulans och nu även polisbil och brandkår. Det visar att den plötsliga halkan överraskat två killar i min ålder (17 och 18 år) som kommit körandes i sin fina golf, och att de efter den skarpa kurvan strax innan mormor och morfars hus inte lyckats räta upp bilen utan fått en ordentlig sladd och kört rakt in i mormor och morfars staket. En av dom bröt visst armen men annars verkade dom oskadda, fysiskt iaf. Men bilen däremot var bara skrot kvar av. Dom måste ha haft änglavakt!
Dom drog med sej mormor och morfars stora stengrindstolpar i fallet, grindstolpar som sitter en 30-40cm ner i marken och som stått där i en hundra år sen momors morfar en gång satte upp dem, och det ska krävas MYCKET för att dom ska flytta på sej. Det hände en liknande olycka för några år sedan men då hade de här stolparna knappt flyttat sej av krocken men bilen hade blivit mos. Igårkväll drog bilen med sej en av stolparna in i trädgården och slogs av, den andra åkte upp den med.
Ja så vår julgransskakning kom av sej lite, men när det var kollat och konstaterat att olyckan inte blivit alltför allvarlig så kunde vårt dansande komma igång.
Idag var det julgransskakning nr.2. Kusinernas julgran skulle sjungas ut. Det blev dock inte lika dramatiskt idag, som tur var.
Nu ska jag bara städa undan julen i mitt rum också, sen kan våren komma. Det får dock vänta till helgen. Jag känner mej inte tillräckligt redo ännu för att slänga ut julen.

Ikväll ska jag se idrottsgalan. Hoppas det blir som jag vill att det ska bli. Det blir det sällan när det ska delas ut priser på stora galor och liknande. Svenska folket verkar ha en helt annan syn på vad som är bra än vad jag har.
Jaja, bara Charlotte Kalla får ett pris, Zlatan inte får alla priser, och Peter Settman gör årets programledarprestation så är jag nöjd.

PussKram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback