En riktig rysare

Helt sjukt är vad det är.
Jag pratar om handbollsmatchen mellan Sverige och Spanien som spelades nu i eftermiddag. En match Sverige vann med 27-26. Spännande in i sista sekunden.
Nu förstår jag precis vad Matilda talar om när hon säger att handboll är nåt som kan göra en så jädra förbannad.

Sverige börjar matchen med att storspela och leder med flera mål. Plötsligt händer nåt och dom börjar göra tekniska fel och tappar alltför många bollar vilket leder till att Spanien går ifatt, går förbi och leder med fyra bollar ett tag tillochmed. Som tur var skärper sej sverige liiite och spanien börjar göra fel dom med, så mot slutet står det lika mestadels.

När det är mindre än en minut kvar står det 26-26.
Spaniens bästa spelare (enligt de svenska kommentatorerna) blir utvisad och strax därefter får Sverige straff.
Kan det bli ett bättre läge för dem? Nej det kan det inte.
Tar Sverige vara på denna otroliga chans till att faktiskt vinna matchen? Nej det gör dom inte.
Istället missar dom sin fjärde straff och inte långt efter blir en svensk utvisad dessutom.

Men så händer det man absolut inte tror ska hända.
Det är mindre än tio sekunder kvar. Spanien har tagit in en sjätte spelare. Spanien är i anfall och alla är säkra på att dom kommer få sista målchansen denna match, mål eller inte spanien kommer få sista skottet. 
Men vad händer!? Jo, spanien kommer till ett halvtaskigt avslut när det återstår FYRA SEKUNDER av matchen, som tomas svensson (svenska målvakten) räddar. Han kastar bollen till källman som är påväg mot spanska målet och eftersom spaniens målvakt är utbytt så kommer han till öppet mål och kan lätt kasta in bollen. Sverige vinner med 27-26 och jag svimmar nästan.

Herregud va nervös man kan bli över nåt sånt här!
Sitta och bli frustrerad, irriterad, förbannad, och överlycklig över ett gäng svettiga killar/gubbar som springer fram och tillbaka över ett gympasalsgolv och kämpar för livet om en boll som ska kastas i ett mål.
Idrott när den är som bäst. 
Handboll har jag dessutom alltid tyckt vart lite mer spännande att kolla på än annan sport på tv. Ja tillochmed roligare än fotboll. Snabbt tempo, många mål, och många matcher som avgörs i sista minuten gör handbollen till en extra spännande sport att titta på. Däremot skulle jag nog aldrig börja spela handboll.   
Och som jag saknat dessa svenska handbolls herrar nu i flera år när dom befunnit sej i en "svacka". Kommer ännu ihåg de sista åren som de riktiga handbollshjältarna med Bengan Johansson i spetsen var med: Stefan Lövgren, Magnus Wislander, Ljubomir Vranjes, Tomas Svensson (med i årets landslagstrupp också, trots sina 40 år), Staffan Olsson mfl. Jag missade nog deras absolut största framgångar som var då under 90-talet, men fick ändå se de sista åren för dem i landslaget och det är jag glad för. 
Nu är det svenska landslaget äntligen på gång igen, och några år yngre har dom blivit också. Jag tycker det ser ljust ut för svensk herrhandboll. Hoppas damerna också kan få ihop ett så här bra lag, så man kan få njuta av ännu mer handboll. 
Jag gillar nämligen inte att se dåliga svenska landslag. Lite taskigt kanske.
-Jag stöttar er bara om ni är bra.
Så är det.

Ett blogginlägg innehållande bara Handboll. Lovely.

Nu ser jag framemot att få se Sverige-Tyskland imorgon. Då hoppas jag att dom spelar bättre än idag så jag slipper bli så där jobbigt nervös igen, och att dom vinner och får spela ytterligare några matcher och låta svenska folket få njuta av ännu mera handboll.

PussKram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback