Brödbak tredje lovdagen

När jag förra veckan blev tvungen att inse att resan till skåne för att hälsa på emma var ekonomiskt omöjlig blev jag lite deppig. Ännu ett lov där jag bara skulle gå hemma och dega. Men i söndags när Elin åkt hem tog jag mej själv i kragen och bestämde mej för att den här gången ska det jädra mej inte sittas hemma o glo bara. Alltså såg jag till att nåt skulle hända varje dag. Nåt jag inte gör annars måndag-fredag.
I måndags blev det en promenad i solskenet med Micka plus lite fika efter det. Eftersom jag ännu kände mej seg/trött/hängig efter helgen så fick det räcka med den promenaden.

Igår var det bokrea och en dag med Matilda och Elin på stan.


Idag blev det....

...Brödbak.


Det tog en evighetstid innan jag kom igång. Kylskåpet ekade tomt när jag öppnade det imorse. Det blev till o låna bilen av mormor (den som hon helst INTE vill låna ut till mej som bara haft körkort 2 1/2 månad) och "åk upp i bodi'" som mormor så fint brukar uttrycka det. Åka och handla helt enkelt.
Klockan ett kom jag äntligen igång. Det skulle bli "vanligt" matbröd och morotsbröd. Det gick bra till en början. Fick till ett bra system så att matbrödet stod på jäsning under tiden jag gjorde morotsbrödet.
Så kom det sig så att det blev en liten lucka då båda bröden stod på jäsning och jag bestämde mig då för att göra en tigerkaka. Det har jag faktiskt aldrig gjort förut. Jag fick för mej att den skulle stå i ugnen ca femton min vilket skulle va perfekt för då skulle matbrödet in i ugnen vid den tiden.
Tji fick jag när det visade sej att tigerkakan skulle va inne EN TIMME i ugnen. Hela mitt braiga system jag lagt upp gick i stöpet och bröden fick jäsa 45 minuter längre än de egentligen skulle. Och inte nog med det. När jag skulle knåda degen till morotsbrödet efter första jäsningen var det så kladdigt att det snarare liknade en smet än en bröddeg. Josse fick komma till undsättning och kara bort smeten/degen som satt fastklistrad över båda mina händer o sen var det bara att hälla i mera mjöl,  ca en halv liter.
Så går det när man tror man är självaste Gud.


Det blev ganska bra tillslut iaf.

Nu vankas det mat här hemma så jag får väl pallra mej ut i köket. Är riktigt hungrig efter den här dagen. Har ju bara levt på deg och kaksmet idag.

PussKram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback