Att ta sig friheter

Idag har jag kört en fin bil. Det är en passat från -00 och har en skitsnygg vinröd färg. Mina föräldrar funderar på att köpa en ny/begagnad bil och dom har hittat en dom gillar på bilcity. Jag och mamma var där och provkörde den idag och sen fick vi låna hem den.
Hoppas dom köper den. Diskussionerna har gått heta här ikväll. Bilen verkar inte vara ett självklart köp för alla här i familjen.
Jag är för att köpa den. Färgen är ju verkligen grymt snygg! Bilar är ju inte min starka sida, jag är ärligt talat helt lost i bilvärlden, så de enda kraven jag har är att den rullar framåt och att den har en SNYGG FÄRG. Eller lack kanske det heter...?? hmm..

För två dagar sen skaffade jag helt impulsivt en bilddagbok. Helt plötsligt fick jag bara lust att skaffa en och då gjorde jag det. Bilddagboken var dessvärre inte det enda impulsiva den kvällen. Sen några månader tillbaka har jag funderat på att åka iväg som au pair nästa år och nu har jag kommit så långt i mina planer att om jag får ett jobb nu i höst så att jag har råd att åka, så reser jag i början av nästa år, alternativt till våren 2009. Men som sagt var så MÅSTE jag ha ett jobb om det ska funka. Min impulsgrej jag gjorde då för två kvällar sen var att skriva i en ansökan på en au pair organisations hemsida. Jag trodde dock att det enda jag gjorde var att skicka efter broschyrer där det värsta som skulle kunna hända var att dom skulle ringa mej och ställa lite frågor, just bara för att få veta hur intresserad och seriös jag är i mina tankegångar. Det blev dock värre än så.
En halvtimme senare får jag ett mail i min inkorg.

Här är ett utdrag ur mailet. Hon skriver först att det är kul att jag är intresserad, berättar att hon själv vart au pair och vart hon var osv. Sen står det såhär:

Vi är mycket intresserade av att göra en intervju med dig så fort det är möjligt. Jag tar mig därför friheten att boka en preliminär intervju med dig. Det innebär att vi sätter ett preliminärt datum för intervju och ser till att du får all information hemsänt. Ansökan gör du Online.

Jag har satt upp dig preliminärt på intervju Månd 29 aug i Stockholm.
Du får en bekräftelse på tid etc + broschyr med posten. Din
intervjuare heter 
namn på intervjuaren. Du får gärna kontakta 
namnet igen så snart som möjligt, för ett fastställande av mötet.

Instruktioner om hur du går till väga hittar du i bifogad fil "Så här söker du". Information om ansökningsprocess, kostnader, önskemål etc. hittar du i bifogad fil "Scandinavianinst". Allt för att underlätta för dig!
 
Detta ingår i en komplett ansökan! (se "Så här söker du" för instruktioner)

§   Pre-application form

§   Kopia pass
§   Kopia körkort
§   Kopia gymnasiebetyg

§   172:-

§   1 porträttfoto
§   4-6 foto på dig med barn du passat, din familj etc.

§   Childcare experience form
§   Referenser


Vadå "tar mig friheten", och intervju, what!? Det enda jag ville ha var en broschyr där jag kan få läsa om hur det funkar med allting. Så seriös i mitt tänkande är jag inte än. Jag har ju inte ens råd att åka som det ser ut just nu!!
Och inte nog med det. Lite senare upptäckte jag att datumet var fel. I år är den 29:e augusti på en fredag, inte på en måndag som i mailet. Den 29:e september är dock en måndag. Alltså skulle intervjun vara den 29:e augusti eller den 29:e september. Jag fick helt enkelt maila och fråga. Svar idag:

Hej Isabelle

Tack för ditt mail, ja det blev lite fel med datumet.  Fred 29 aug kl 13.00, går det bra för dig eller blir det för tidigt?

Hör av dig om du vill ändra tiden och om du behöver hjälp med din ansökan, ring eller maila så hjälper vi dig gärna.

Med vänliga hälsningar
Beatrice

För tidigt!?!? Oh my god. Jag ska alltså kopiera pass, körkort och gymnasiebetyg,hitta ett porträtt foto på mig (åh såna har jag ju så många av, not), hitta 4-6 bilder på mig och barn jag passat och som dessutom inte får vara familjemedlemmar, skaffa fram tre referenser, samla ihop 200 timmar barnpassning och sen skriva ner dem och vad för slags barnpassning jag haft, samt boka båtbiljetter eftersom dom tydligen inte kan pallra sig hit till Gotland, PLUS att dom vill ha 172 kr till polisregisterutskrift. Är dom helt galna! Ska jag hinna allt detta på tio dagar??

Nej imorgon är det jag som skriver alternativt ringer (usch jag hatar att ringa okänt folk) och avbokar det där mötet. Jag vet inte ens om det är den organistionen jag vill åka med än...

Det där med impulsgrejerna måste jag lägga ner snart, helt klart...

På tal om jobb. Idag var jag på kneippbyn och lämnade tillbaka arbetskläderna. Nu är jobbet som gatuköksbiträde defenitivt ÖVER. Aldrig mera säger jag. Om jag så måste gå arbetslös för resten av livet så sätter jag aldrig min fot i ett gatukök mera. Never ever.

Om exakt 48 timmar har jag klivit ut från globen tillsammans med elin och matilda efter att ha sett mamma mia. Det ska bli så kul!!


PussKram 

Kommentarer
Postat av: ewelina

haha. bra isabelle.

jag vill också ha vinröd lack. :( fast då kanske jag ska skaffa en bil först... och körkort. kanske.

2008-08-20 @ 11:38:25
Postat av: Jag

hmm.. ja bil är bra, och körkort också.. :P

2008-08-20 @ 12:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback