Den stora dagen

Ni vet när en låt fastnar på huvudet. Man nynnar på den hela tiden, ibland utan att man märker det ens. Dessa låtar brukar "stanna kvar" i huvudet nån dag sådär, men nu har jag fått en som envisas med att stanna kvar.
Det var nån gång nu i helgen som jag började sjunga på den efter att ha hört Robert Gustavsson sjunga den i så ska det låta. Tror tillochmed att jag nämnt det i bloggen en gång redan.
Iaf, den här låten vägrar nu att lämna mitt huvud.
i början tyckte jag om den, men nu börjar det faktiskt bli lite jobbigt. Med tanke på att jag bara kan refrängen och två ord i melodin så blir det lite som att trycka på repeat.
Om och om igen.

Men nu har jag nog kommit på hur jag ska bli av med den. Det enda som brukar funka när man börjat nynna på en låt såhär är att lära sig HELA låten. Därför är jag nu på jakt efter texten.
Låten heter "den stora dagen" och var en väldigt populär dansbandshit på 80-talet.
Lägg nu märke till att jag skrev dansband. DANSBAND. Jag hatar dansband, men vad gör man inte för att undvika psykisk kollaps??
Så den senaste halvtimman har jag surfat runt på alla möjliga dansbanssidor, googlat på "vikingarna", "den stora dagen", och "kramgoa låtar". Snacka om att folk tittar snett på mig här i bibblan (konsekvenserna av att inte ha dator hemma) när de upptäcker vad det är jag söker på...
Nu verkar jag ha hittat den iaf. Äntligen!
På denna oerhört rosa hemsidan hittade jag texten:
http://www.matsbergmans.nu/ -sveriges bästa dansband! host*

Här är den eftertraktade texten iallafall. Läs och förtvivlas, jag tycker så synd om den stackars tanten som tvingas fira sin födelsedag alldeles ensam bara för att hennes barn inte har tid med henne. Buhuuuu.
Jag ska aldrig glömma min mamma sådär. Hon ska tvingas umgås me mej hela dagen när hon fyller år. Inte en minut kommer jag lämna hennes sida!


DEN STORA DAGEN


EN GAMMAL KVINNA GÅR OMKRING

O PYNTAR I SITT HUS, IDAG ÄR DET HENNES

STORA DAG.

HON HAR KÖPT KAFFEBRÖD O TÅRTA

SOM SMYCKATS MED SMÅ LJUS

O EN LIKÖR AV BÄSTA SLAG

O NÄR HON LÄGGER PÅ EN DUK

DEN FINASTE HON HAR SÅ RINGER DET

PÅ HENNES TELEFON

HON BLIR GLAD O LYFTER LUREN

O HÖR RÖSTEN PÅ EN KARL

HENNES ALLRA YNGSTE SON


JASSÅ, SÄGER DU DET, DU KAN INTE KOMMA FRÅN

DU TOG FEL PÅ VILKEN DAG DET VAR

NEJ, DET GÖR INGENTING

OM DET ÄR NÅT BARA RING

FÖR JAG FINNS JU HÄR VAR DAG


HON TAR FRAM FINSERVISEN DEN MED

SMÅ VIOLER PÅ

EN KOPP HAR VISST EN GÅNG GÅTT I KRAS

MEN HON TÄNKER ATT DET GÖR NOG

INGENTING VI BLIR SÅ FÅ

PÅ MITT ÅRLIGA KALAS

O NÄR KAFFET KOKAR UPP SÅ RINGER TELEFON

HON GLÖMMER ALLT O SPRINGER DÄRIFRÅN

O PÅ ETT ÖGONBLICK HON MISTER

NÅGOT AV SIN ILLUSION

NÄR HON HÖR SIN ÄLDSTE SON


JASSÅ, SÄGER DU DET...


FLERA TIMMAR DRAR FÖRBI O DAGEN BLIR TILL KVÄLL

EN TRÖTT GAMMAL KVINNA SOMNAR IN

HON HAR STÅTT DÄR HELA DAN

O VÄNTAT SINA BARN

VID SIN BLOMMIGA GARDIN

HENNES KAFFEBRÖD FINNS KVAR

O TÅRTAN DÄR DEN STÅR

DEN VISAR HUR BARN KAN ÖVERGE

O NÄR DOTTERN RINGER FINNS DET

INGET MERA ATT FÖRSTÅ

DÅ HAR LJUSEN BRUNNIT NER


JASSÅ ...

Inser nu när jag läst igenom det här inlägget att jag låter ganska.... dum i huvudet.
Jaja, så det kan gå.

Nu ska jag cykla hem till lägenheten och vänta på elin. Ikväll ska vi på kör rep. inför en musikal vi ska va med i med kören. Oerhört tråkigt, men har man tackat ja så har man.

PussKram


Kommentarer
Postat av: Malin

Min mormor älskar den där låten! av någon anledning..

Postat av: Amanda

Usch, vilken tråkig låt det verkade vara!
Ses imorgon på träningen hoppas jag! :)

2008-04-09 @ 14:45:41
URL: http://amandarohn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback