Odysseus är obegriplig

Snart är min underbart, härligt, lediga dag slut. Inte mycket har åstadkommits idag, men jag har fått slappa och sova ut så jag känner mej ganska tillfreds ändå.
Lite svenska har jag ändå lyckats med. Imorgon har jag prov om modernismen och alla dess ismer. Förutom det så ska vi kunna lite om tre författare och deras texter, också. Vladimir Majakovskij, James Joyce och Franz Kafka heter dom. Jag känner inte till nån av dessa författare sen innan och är inte särskilt ledsen över att jag missat dom. Speciellt Joyce är konstig. Han har skrivit en roman som heter "Odysseus". Den handlar om en dag i Leopold Blooms liv. Men den är inte skriven utifrån att han berättar eller att författaren berättar. Nej, utan det är han Leopolds tankar som hela boken handlar om. Alltså hans tankar ordagrannt nerskrivna. Som alla vet så är det inte ofta man tänker fullständiga meningar. Man vet ju själv vad man menar och därför är det ju oftast bara några få ord som poppar upp i huvet, alternativt bilder. Det gör att det är ganska obegripligt för utomstående att förstå, och så också med denna bok. Jag fattar nada. Jag har som tur var inte behövt läsa hela boken utan vi har fått ett utdrag ur texten. I utdraget har Bloom precis klivit in på en bar och beställt en smörgås och ett glas vin.
"vinet blötte och mjukade upp en bit bröd senap ett ögonblick fadd ost. Gott vin. Smakar bättre för att jag inte är törstig. Beror förstås på badet. Bara en bit mat. Sen kan jag omkring klockan sex.Sex,sex. Då är det över. Hon..." 
Så börjar texten ur det utdrag vi fått. Jag fattar iallafall ingenting.. I slutet av boken så får man följa Mollys (leopolds fru) inre monolog när hon inte kan somna. En hel A4 sida med en jädra massa text, utan en enda punkt! Inte ett enda avbrott. I boken sträcker sej denna monolog över ca 50 sidor, utan ett enda avbrott. Inte ens ett litet skiljetecken finns. Jag blev trött bara av att läsa en sida, hur orkar man läsa 50 sidor då?? Jag beundrar dom som läst hela boken... Undrar hur man tänker för att tycka en sån här bok är bra.
Jag gillar böcker som har fullständiga meningar och en klok handling.

Nej, nu ska jag trycka in all modernism i huvet, sen ska jag sova.

Sussa gott!

pusspuss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback