Fredag hela veckan, tack!

Fredag.
Jag gillar fredagar.
Oftast.
Idag gillar jag fredag,
därför att jag haft en rolig dag.

Jag började dagen ganska o-roligt. Hade glömt mobilen hemma och så var det svenskaprov. Jag gillar inte svenskaprov. Inte när det handlar om modernismen och konstiga författare. Det blev nog inget bra reslutat men jag var glad ändå, var ju äntligen av me skiten! Sen gick jag och fotograferade mej. Jag hatar att bli fotograferad, men en bra bild vill man ju ha på sej själv och ingen har hittills lyckats me de så då tillkallar man proffshjälp. Jag började med att kritisera fotografens "jag är söt och snäll-pos" och kallade den mesig. Han gillade nog inte att jag sa så, för han själv verkade tycka väldigt mycke om den. Det blev tillslut en lite coolare pos där jag lutar mej mot väggen me tummarna nerstoppade i fickorna. Kortet blev någorlunda bra. Det var väl en 4-5 bilder och endast en bild där jag ler så tänderna syns. Jag gillar inte att le sådär stort, men trots det så valde jag faktikst det kortet. Efter att fotografen sagt att jag såg "tråkig" ut på de andra bilderna, och Elin puffat lite i sidan på mej. 
 Alltså, varför tycker man alltid de är så jobbigt att bli fotograferad?? och varför är det så svårt att säga "fan va snygg jag blev på den bilden". Det är nåt märkligt med de där. Såfort nån viftar me en kamera så åker händer upp i anisktena på de flesta. Det är aldrig nån som säger "åh, fota mej! jag vill posa!". Jo föresten, små barn brukar gilla det där. När det sker på deras villkor vill säga. 
Man borde ändra inställning alltså. Våga bli kamerakåt!
Guu, va jag säger emot mej själv nu. Jag är ju aldrig nöjd me en bild på mej själv och gömmer mej så fort nån bara nämner ordet kamera.. Snacka om dubbelmoral..

Oj, jag kom lite långt ifrån min braiga fredag nu..
Efter fotograferingen gick jag och Elin till bibblan och pluggade hälsopedagogik...eller..nu ljög jag lite. Vi tänkte plugga men det var så ansträngande att fotograferas så vi orkade helt enkelt inte, utan vi satt o lyssna igenom musiken på min Ipod. Sen åt vi gröt i matsalen tillsammans me Matilda och hennes forna högby-klassisar, nämligen Kajsa och Mårten. Sen hade vi en intressant (?) religionslektion. det som var intressant var att jag lyckades ta en massa bilder på Bernt (läraren) med Elins kamera utan att han märkte ett skit. Det var kul. Kul var också att jag fick VG på provet om apostlagärningarna som jag trodde skulle bli ett G- eller nåt sånt. Sen fick vi svara på frågor om vår livsåskådning. Det var nog det tråkigaste med hela lektionen. 
Sen överraskade jag Elin och Matilda med att föreslå att vi skulle gå och ta en fika. Jag tillochmed gick på Matilda om att hon skulle skolka från sin lektion i nåt tråkigt kultur-ämne. Det brukar annars oftast vara så att jag vill åka hem me två-bussen såfort skolan är slut och fikar väldigt sällan för det är svindyrt. dessutom brukar det vara Elin som tjatar på Matilda att hon ska skolka. Men idag förbluffade jag alla genom att själv föreslå det.
Vi fikade på ringduvan ( och Matilda behövde aldrig skolka, dom hade kompledigt idag faktiskt). Jag gillar det cafeét. Det är så mysigt där och så har dom god blåbärspaj :-) Det enda som är negativt me stället är att man tror man hamnat i lutande rummet i lustiga huset eller nåt sånt. Golvet är ganska ojämnt om man säger så..
Trevligt var det. Sen lämnade Matilda oss och Jag och Elin gick en sväng på stan och kollade julklappar. Riktig mys-fredag. Och i skolan har det börjat julpyntas me stjärnor och glitter, och vaktmästarn gick runt idag och plockade upp plastgranarna.

Julstämmningen har fortsatt här hemma. Sitter nu och lyssnar på julmusik samtidigt som mamma går omkring i huset och plockar me adventsljusstakarna. Imorrn är det första december :-D
Det betyder att det snart är jul, och att julkalendern börjar. Undrar om julkalendern är bra i år?? Isåfall ska jag se den. Annars får de va. Jag kan ha julstämmning utan julkalender.

Mer kul som hänt idag är att jag fick reda på att Matilda fick körkort i onsdags :-D Hon har hållit det hemligt tills nu, den lilla hemlighetsmakarn. Det andra som också var vädligt kul är att min mamma idag fick fast jobb på svenska spel på kundsupport. Hon har vart vikarie där nu nåt år men aldrig fått fast anställning. Det har varit ganska hoppigt. i ena stunden har det vart massor me jobb där på svenska spel, sen har hon åter igen gått arbetslös några veckor innan hon fått hoppa in ett tag igen. Men nu är det alltså slut på detta hoppande. Mer lön, vilket innebär mer julklappar till mej! tjohoo ;-P

På söndag ska jag sjunga i kyrkan igen. klockan tio ska jag vara på plats i källungekyrka. Blä för den tiden, och faktiskt lite blä för sångerna jag ska sjunga också. Dom är så tråkiga och "vanliga" och jag har sjungit dom varje lucia sen stenåldern. Hade hoppats på nåt nytt som jag aldrig hört förut, men kantorn (som väljer sångerna och även håller i luciatåget) tyckte att det var lättast att ta nåt vi båda kan eftersom vår rep. tid oftast brukar vara endast en halvtimme lång fyra dagar innan det är dags. Okej, brukar är kanske fel ord. Det är bara andra gången jag ska sjunga. Solo. 

Ska även försöka hinna med lite julskyltning på söndag. Mmmm.. Älskar december!

trevlig helg och god jul och allting!



pusspuss
 

Kommentarer
Postat av: Ela

Åh vad glad jag är för din mammas skull nu! Ge henne stora grattiskramar från mig. :D

Ja denna dag har varit superbra! Jag har varit glad och jag har världens finaste vänner! :)

2007-11-30 @ 19:34:45
Postat av: Mattón

Håller med Elin, väldigt roligt för din mamma (och tydligen för dig också;D)

2007-11-30 @ 20:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback