eMiL JENSEN

Mitt dåliga humör börjar lägga sej nu. Lagom tills jag ska gå och lägga mej. Perfekt. Då kanske man kan somna klokt ikväll då :-)

Idag var Emil Jensen på besök i skolan. Han håller på med poetry slam. Han har varit och uppträtt i skolan en gång varje år sen jag började ettan. Förra året hade han samma repertoar som året innan, så det var väl sådär eftersom man kände igen väldigt mycket. Men i år hade han nytt material :-)
Jag tycker han är jättebra, men många av dom jag pratade med idag verkar inte hålla med mej. Varför det för?? jag tycker hans dikter, texter, låtar o allt vad det är, är väldigt bra, roliga och tankeväckande. Men det är vad jag tycker. Alla behöver inte tycka som mej. Vi lever i ett fritt land.

Ikväll hade jag mörker och omkörning på trafikskolan. Det blev en händelserik lektion. Vi var två bilar från trafikskolan med två elever + en lärare i varje bil. Vi började med att köra ut på fårösundsvägen (jag var då chaufför), och när vi kommer fram till räddningstjänsten ungefär så stannar bilen framför oss och ska göra en vänstersväng. Det kommer många mötande bilar så han får stå still och vänta. Helt plötsligt svänger bilen helt plötsligt trots att det fortfarande kommer en massa mötande bilar. Den första mötande bilen har ingen chans att hinna stanna och kör därför rakt in i den svängande bilens högra sida, ganska långt bak. Jag kör fram en liten bit och stannar vid en avfart. Min körlärare kliver ur bilen och går bort för att höra hur det står till. Den svängande bilen är det en gubbe som kört. Han tror att det är Göran (körläraren) som kört på gubben och ger honom därför värsta utskällningen. Göran förklarar att han har inget med saken att göra. Gubben är fortfarande sur och påstår att det absolut inte var hans fel, det var den person som kört in i honom som gjort fel (gubbjävel). Göran går bort till den andra bilen där en gammal tant suttit bakom ratten. Hon är jättechockad och jämrar sig över sin nya bil. Göran ber henne att hon ska ringa någon, men då svarar tanten att hon inte vet hur hon ska göra, så Göran hjälper henne leta fram mobilen och ringer polisen. Slut på den historien. Vilken tur de hade att tanten ändå hann veja undan lite så att smällen tog långt bak på gubbens bil, annars kunde det blivit betydligt allvarligare skador.
   Efter denna lilla incident åkte vi vidare mot väskinde och övade omkörning i mörker. Det var mycket att tänka på kan man lugnt säga. Blinkers, hel-halvljus, flacka med helljuset, öka farten bestämt, gå inte tillbaka inte på högersidan igen efter omkörningen förrän man ser den bakomvarande bilens båda framlyktor i backspegeln. Jisses jag blev helt virrig. Vi avslutade med att kolla hur bra/dåligt man ser gående med och utan reflexer. Grym skillnad vill jag bara säga! En mörkklädd människa utan reflexer som går i mörkret ser man tidigast på 20-25 m när man har halvljuset på (!) det är inte mycket...
Blev riktigt skrämd en gång också. Vi satt alla elever i en av bilarna, den andra körläraren Lennart körde, och Göran fick gå ute i mörkret med reflexer för att vi skulle se. För att visa varför man INTE ska ha motorn och halvljuset på när man tillfälligt parkerat vid vägkanten, så körde vi mot den bil som inte användes för tillfället. Den hade då motorn igång och halvljuset på. När vi är nästan jämsides med bilen så står Göran på högersida om vägen och sträcker ut en arm. Inga reflexer har han och vi har bara halvljuset på. Jag sitter i framsätet och märker honom inte förrän vi är mindre än en meter framför honom. Jag blir skiträdd och hoppar till. Vilken tur att det var Lennart som körde, annars hade vi stackars elever kört rakt på lärarn. Så det är vad trafikskolorna håller på med. Skrämmer sina elever för att dom inte ska göra fel..och det funkar kan jag säga. Jag kommer defenitivt slå på parkeringsljuset (som är det rätta när man parkerar i mörker på vägkanten) nästa gång jag ska parkera.
det var kul med mörker och omkörning. Även fast jag klantade mej på mycket. Gjorde ett grymt misstag då jag inte stannade vid en stopp-skylt. Ajabaja.

Nu ska jag gå och lägga mej. Men en sista varningens ord:
ANVÄND REFLEX!

pusspuss

image79 Japp, det är Emil Jensen på bilden :-P

Kommentarer
Postat av: Emmapemma

vem e gubben på bilden? =P

2007-11-28 @ 17:02:15
Postat av: Ela

haha, det undrar fan jag me?? det e väl inte emil? han ser så gammal ut. ;)

2007-11-28 @ 18:03:23
Postat av: Jag

Jo, de är visst Emil Jensen. Jag håller me er. Han ser en sådär tio år äldre ut på den bilden. Men det är den bild som för tillfället syns mest när man läser om honom. Kolla hans hemsida.

2007-11-28 @ 22:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback