Julen är mat och tradition

God fortsättning!

Julaftonen gick i rasande fart, och var över innan den knappt hade börjat. Kändes det som iaf.
Men det brukar vara så.

Varje julafton ser ungefär likadan ut, och går så himla snabbt. Likadant var det igår.
Man vaknar på morgonen öppnar ett paket under granen som vi fått av "tomten". Äter frukost snabbt. Gör oss i ordning snabbt. Åker till farmor och farfar, snabbt. Kommer alltid sist och en tjugo minuter senare än utsatt tid. Äter julmat som farmor lagat. Farmor tjatar på oss alla att ta en tredje och fjärde portion, och tycker vi är ena magra stacklar som inte äter mer. Hon själv äter knappt en tallrik och springer mellan köket och middagsbordet under hela middagen. Därefter ser vi kusiner på tv, alternativt leker med de yngsta kusinerna. Igår blev det kurragömma. två-halv tre, kommer tomten. Den modigaste av oss är den som får va tomte, alltså kusin Einar, 15 år. Julklappar delas ut, lite fotografering. Sen är det "kalle anka och hans vänner". Alla kusinerna (11 iår) plus några av våra föräldrar trängs i tv-soffan. Den första kvarten iaf, sen tröttnar några och lämnar tv-rummet.
Efter kalle är det fika. Fortfarande proppmätt tvingar man ändå i sej några av farmors alla kakor och hennes supergoda chokladtårta. Sen sitter man och jäser framför tv:n och umgås tills det är dags att åka hemåt.
Hem och elda lite i pannan, hämta julklappar, mat, och sen iväg till min morbror och hans familj där även min mormor och morfar och mormors syster med sambo är. Först lite glögg, se julkalendern och sen kommer tomten med varsitt paket till kusinerna. Det här är egentligen det enda som är nytt varje år, Vem är tomten?. Det brukar vara nån som bor här i socknen som kommer till oss. Iår tror jag de var han som jobbar uppe i verkstaden, Pär heter han.. Det lät som han iaf. 
När tomten gått ska det ätas ännu mer julmat. Och sen är det bara en olidligt lååång väntan. Föräldrarna äter betydligt saktare än barnen gör och ingen julklappsutdelning förrän ALLA ätit färdigt. Så det blir lätt att man hamnar framför tv:n igen. Andra avenyn såg vi igår. 
Efter en timmes väntan ungefär är det äntligen dags för den STORA julklappsutdelningen. När den är färdig och alla presenter är öppnade, dör stämningen lite. Iaf hos mej och mina kusiner. Då blir alla trötta och det blir åter igen lite tv tittande. Sen äter vi efterrätt, fikar och innan vi vet ordet av så är julaftonen över. 
Mycket tv-tittande blir det på julafton kan jag konstatera nu. 
Ja julen är en enda stor tradition där allt ska va som vanligt. Och det är väl det som gör att man längtar så till julen varje år. Allt är sej likt, man vet vad som ska hända.. 

Ja, såhär ser min julafton ut. Inte speciellt rolig antar jag att ni tänker, men jag trivs och jag tror släkten gör det också. Dom är väldigt glada på julaftonen iaf, och det brukar man va när man trivs.

Idag är det softar-dag här hemma. Man kollar igenom sina julklappar. Tar det lugnt, sover länge, äter mycket. Det är familjens jul-dag. På julafton är vi hos släktingar hela dagen. På annandagen är jag i stan och spelar fotboll hela dagen, och dom andra har annat sej för. Så juldagen är familjens-dag.

Jag är för övrigt PROPPMÄTT. 
På julen gör man knappt annat än ÄTER. Jag och en av mina kusiner kunde igår konstatera att från den 23 december fram till första skoldagen efter jullovet, går man aldrig hungrig. Börjar man känna att det blivivt en liten lucka i magsäcken fyller man snabbt på med mer julskinka, knäck eller annat. Det finns mat vart man än vänder sej. Och jag är en såndär som blir hungrig bara av att se mat. Jag kan innan ha sagt "nej tack, jag har precis ätit så jag ska inget ha", men när man sen plockar fram godis, mat eller vad det nu kan va, så är det som att min hjärna atomatiskt blir hungrig av att se allt ätbart. Det är jätte konstigt. Magen är proppfull, men huvudet säger mej att jag borde äta det som dukats fram. Så lik förbannat sitter jag där helt plötsligt, och trycker i mej kola, knäck och skumtomtar trots att jag nyss kännt mej så mätt. Märkligt.
Satt nyss och åt på en chokladtomte jag fått i julklapp. Hade en halvtimme tidigare ätit frukost och var ganska "ohungrig", ändå åt jag upp halva tomten (chokladtomten alltså) utan problem.

Känner ett stort behov av att ta en promenad sen. Dessvärre talar vädret emot mina planer. Får se vad det blir..

Nu låter det som att det ska ätas här igen.. Ugh..
Undrar om jag klarar stå emot matsuget den här gången??

pusspuss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback