Dagen innan julafton

Dan före dopparedan som man säger..

Var ett tag sen jag skrev.
Har hunnit haft avslutning i skolan med roligt spex från lärarna på richardsteffen. Hade väntat mej max ett tal från rektorn och kanske nån som skulle spela nåt. Skittråkigt alltså. men ack så fel jag fick. Dom hade satt ihop ett eget spex (andra år har ju även elfrida och polhem vart delaktiga) och eftersom jag absolut inte hade trott nåt sånt om våra lärare så blev jag glatt överaskad och tyckte dom gjorde bra ifrån sej.
Annat jag hunnit med sen senast:
- En lyckad dag på stan igår förmiddag då jag hann köpa allt jag hade tänkt mej. Brukar inte höra till vanligheten, men igår hittade jag allt jag sökte och lite till ;-)
- Vart och lyssnat på Vivetvardubor på Roxy. Lika duktiga som vanligt :-)
- Varit spontan med Elin och Wenke. Japp, de var vi igårkväll när vi 21.30 tröttnade på att va kvar på roxy (vivetvardubor hade spelat klart) och istället åkte till ICa Maxi (ICA Maski, hihihi) och köpte godis och därefter åkte hem till Elin och pratade, spelade kort till långt in på natten. Eller klockan var väl ett-två nånstans iaf.. 
- Julpyntat och gjort den årliga julstädningen i mitt rum. 

Intressant att veta eller hur??
Nej kanske inte, men jag har inget annat att skriva. Kan ju förstås skriva om snön som aldrig kommer, eller hur mycket julkänsla man har idag såhär dagen innan julafton. Eller berätta att jag inte var på julfesten i fredags pga av den enkla anledningen att jag var trött. Jag kan också berätta om hur hungrig jag just nu är för att jag inte ätit nån mat idag utan endast levt på julgodis som jag bakat idag. Jag kan också tala om hur trött jag börjar bli på alla julsånger som spelas stup i kvarten på radion. 

Se, vad jag än börjar skriva om så handlar det om julen..
 Det går inte att komma undan JULEN just nu.
Tänk på alla dom som inte firar jul, dom finns ju faktiskt (!). Eller dom som HATAR julen, för att dom inte har nån att fira den med, eller för att dom har föräldrar som super och misshandlar där hemma och blir extra odrägliga under högtider, eller dom som överhuvudtaget inte har nåt hem att fira i. Hur jävligt har inte dom det nu??

Ja det är tur att jag har underbara vänner, och föräldrar som inte beter sej som skit och har råd att ge mej och mina systrar en fin jul. Har kommit på mej själv med att tycka att det FAKTISKT är gemenskapen som är viktigast på julen, och inte julklapparna som jag sagt om någon frågat mej för några år sen. Längtar mest efter att få träffa kusinerna, farmor och farfar, mormor och morfar, min farbror som man träffar så sällan eftersom han bor på fastlandet. Julklappar och julmat är inte lika viktigt. 

Shit, ännu ett ålderstecken! ;-P

Fast julmat är väldigt gott, och det är kul att öppna julklappar. Fortfarande.   


Men nu till en sak som FAKTISKT inte handlar om julen. Det är nämligen så att Isabelle har gjort det IGEN!
Dock har hon varken tappat sin mobil i ansiktet eller gått in i en dörr den här gången. Nej detta var nästan ännu värre..
Igårkväll var vi som bekant på roxy. Jag Elin och Wenke.
Vi hade precis kommit, gick in i biosalongen och skulle leta oss upp till platserna längst upp. På roxy har man ju då självklart såna där typiska biostolar som åker upp om man inte sitter på dom. Det gör att man kan gå emellan raderna utan att behöva kliva över stolarna. Jag gick först i en sån här rad och alla stolar var uppfällda...trodde jag.. Det var mörkt i salen och jag såg inte vad som fanns framför mej. Plöstligt fanns det en nerfälld stol framför mej som jag gick rätt in i och stupade handlöst ner i golvet. Vi började alla tre gapskratta och jag tackade dom högre makterna för att det INTE var tänt i salen. Det räckte med att Elin och Wenke såg det.
Jag fick nya skrattanfall flera gånger sen under kvällen. Såfort jag började tänka på hur DUMT det måsta ha sett ut så började jag fnittra. Hu, banden som spelade måste ha trott de var dom jag skrattade åt. Fast vi satt högt upp så dom hörde mej förhoppningsvis inte..

Nu ska jag fortsätta julförberedelserna här hemma. Såfort mamma och pappa kommer hem ska vi pynta grannen (haha), nä granen ska vi pynta. Och sen ska vi äta julmat, mums.
För första året på länge så jobbar mamma och pappa dagen innan julafton. Annars brukar dom springa runt båda två och greja och gnälla på mej och mina systrar om hur dåliga vi är på att hjälpa till. Men i år är det annorlunda. Vart en riktig soft "dan före dopparedan".
Ja, kom på en till tradition vi har, införd av mina systrar. Det är att spela bingolotto, dom har ju uppesittarkväll varje år den 23 december. Jag hatar den här traditionen och har nog aldrig varit särskilt delaktig i själva spelandet, men en tradition är en tradition, och hemsk eller inte, man sitter där snällt och torteras från början till slut.

Pusspuss

Och

EN RIKTIGT GOD JUL!

(ifall att det inte ges möjlighet att säga det imorrn)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback