Ålderdomshemmet nästa

Lucia, du bär i ditt blonda hår
en ljuskrans lik renaste gull.
Den speglar sig klar i ditt ögas tår,
och din själ är av kärlek full.

Det är min vers jag ska läsa imorgonkväll på luciatåget här i socknen.
Jag kan den inte.
Jag kommer ha fusklapp och säga fel.
kul.
inte.
Jag hatar dessa verser...
Fast annars är lucia väldigt fint.

Ja, lucia idag då alltså. Kan väl INGEN här i vårt avlånga land ha missat??
En stor svensk tradition som firats ända sen 1800-talet fick jag lära mej i roma kyrka ikväll.
Där var jag för att se romaskolans högstadieelevers luciatåg, eftersom både min syster och kusin är med där.
Det var jättefint och dom var så duktiga så :-)
Men det var väldigt annorlunda mot när jag gick på roma fortfarande. Det var fler solister och vissa av de sånger jag var med och sjöng under min tid där (2002-2004/05) har bytts ut. Dessutom är det här med att lussa i kyrkan för föräldrarna nytt för i år. När jag gick i roma så hade man endast för eleverna, och det var på dagen, och det var i romabion. Jag har tillochmed vart med när det ännu lussades i matsalen. Det var i sjuan och man hade inte kommit på den briljanta idén än att flytta firandet till romabion som är betydligt större än skolans lilla matsal. Det var nämligen så att minst tre tärnor svimmade varje gång för det blev sån syrebrist i den pyttelilla lokalen. Men när jag började åttan kom dom äntligen på att vi skulle hålla till i romabion.
Nu har utvecklingen gått framåt ytterligare och det blev alltså förutom romabion på dagen för eleverna, också lussande i roma kyrka på kvällen för intresserade föräldrar.  
När jag satt där i kyrkan och insåg att roma luciatåg "förnyats" och man bytt lokaler sen min tid i romahögstadium kände jag mej plötsligt väldigt gammal. Såg framför mej hur rynkorna letade sej fram i ansiktet, hur mitt bruna hår sakta men säkert förvandlades till en grå kalufs, och hur jag plötsligt kände för att säga att "det var bättre förr". Hemska tanke. 
Fick samma jagärgammal-känsla för ett tag sen när jag satt och bläddrade i årets skolkatalog från romaskolan. För det första så ser alla elever så SMÅ ut och jag känner knappt till nån av eleverna längre (dom är för unga för att jag nånsin ska ha umgåtts med dom). För det andra så börjar mina högstadie-lärare se så väldigt gamla ut. Dom som är kvar vill säga. Många har slutat på skolan och nya har kommit in sen jag gick där. 
Herregud, jag är 18 år och redan gammal. Buhuhuh..
Nej ingen åldersnoja än. Jag ska väl komma till 30-40 årsåldern iaf, innan gammal-tankarna börjar poppa upp. Men håll med om att tiden går fort?

Lucia är förresten en såndär festkväll för ungdomar. Det har jag missat totalt. Jag har aldrig hört talas om det. Herregud, vad är det att festa om?
Ja det är mycket man inte vet om, här i världen.


Nej nu får jag inte sitta här längre.

pusspuss

Kommentarer
Postat av: Elin

Du skrämmer mig Bello, det är ju i den här åldern som allt börjar bli bra. Tonårsproblemen försvinner, man vet nu vem man verkligen är. Snart slutar man skolan och man kan göra precis vad man vill. Iofs lite skrämmande men jag tror vi alla kommer att hitta ngt vi trivs i. Njut av livet istället och att vara 18.

2007-12-13 @ 22:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback