God Jul!

Fredagkväll och här sitter jag i myskläder framför datorn och äter choklad :-) Lovely!
Har snart tryckt i mej en 100 g chokladkaka på mindre än en timme :-S Tur man tränar så mycket..

Var o träna förut, o nu måste ja visst ta me fotbollsgrejer imorrn till fastlandet. Några är lite halvt skadade i laget och det är oklart om dom klarar att spela imorrn.
 Så just nu kanske jag ska spela. Är väl inte så jättesugen på det just DEN HÄR helgen. Vi har en viktig match med gothem på söndag och jag skulle helst vilja vila mej inför det imorrn. Men men, i år är det Dalhems div.3 som är viktigast. Nästa år ska vi va tillbax i tvåan igen, så är de bara!

Denna dator är såå seg.. Pappa håller på att ladda ner nåt program samtidigt så datorn riktigt seeegar sej fram ikväll..

Nu börjar jag längta efter julen. Det är så mysigt då! :-)
Det som gör julen är:
1. mörkret ute, för det innebär:
2. tända ljus inomhus. Hah, de rimma ju :-) Det är såå mysigt på vintern o få tända en massa ljus o bara mysa.
3. Släktingarna. Ja ibland retar dom gallfeber på en, men just julen är speciell. Alla är hemma o träffas på julafton, umgås äter gott o delar ut julklappar. Mys me stort M.
4. Julskivorna. Julmusiken är helt fantastisk! det finns hur många bra jullåtar som helst!
5. Julbak. Hela huset fylls av doften från pepparkakor, lussekatter, knäck, kola, ischoklad (blä). Ljuvligt!  
6. Julmaten. Finns det nåt godare? Denna buffé av prinskorvar, köttbullar, julskinka, sill, rödbetssallad, risgrynsgröt osv. osv. Nam nam.
7. Julklapparna. Ja jag vet att jag snart är 18 år och därför borde vara lite mer "vuxen", men julklappar är kul! Jag skriver önskelista redan i början av november bara för att va säker på att jag inte hinner glömma nåt.
8. Snön. Sällan är det snö på julafton, men när det väl är det är julen för mej, perfekt. Snö ger en extra mys-känsla, och vem vill se jultomten komma gåendes på grön/brun barmark?? 

Med denna lista kan jag sammanfatta julen med ett enda ord, nämligen mys. Kände nu att ordet blev väldigt kort och lite fult, men det är faktiskt så att julen är mysig. Man håller sej inomhus undan för kylan utomhus, tänder några ljus och burrar ihop sej i soffan framför tv:n eller brasan tillsammans me resten av familjen. 

Detta inlägg blev väldigt juligt nu, o som grädde på moset avslutar jag nu detta inlägg me denna jättejuliga (nyuppfunnet ord?) låttext, made by Falk Adolphson (?)

  Mer Jul
Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad.
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter.
När året är slut
och snön ligger djup
och slädarnas medar slinter.

Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Tusen stjärnor som tindrar,
glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,
vill jag ha mer.

En show glöms bort
om den bara visar opp
effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,
tomtar överallt
och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus,
tusentals ljus,
kulörta kulor i drivor,
bjällerklang
som ackompangemang,
på alla julens skivor.

Jag vill ha mer jul ...

Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen,
krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen.

Jag vill ha mer jul ...

Jag vill ha mer, mer.
Ge mig mer, mer.
Jag vill ha mer, mer.
Ge mig mer, mer.


Merry Christmas, gott folk!

Pusspuss
 

Kommentarer
Postat av: wenke

Ge dig, tänk dej allt kallt, snö, is ... skit kallt e de ju.. men du glömde nästan de viktigaste som gör Julen.. GLÖGG!!! me russin å mandel.. =)
Lycka till imorn.. ja hör av mej, men e tacksam om du inte smsar mej såå tidigt imorn bitti* hehe =9
mm jäklar, vi ska vinna på söndag!! =)
Va snäll mot Linn imorn oxå*
pusspuss

2007-08-31 @ 22:44:11
Postat av: elin

herregud bello, längtar du redan!! ;P
lycka till i helgen!
puss

2007-09-01 @ 17:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback